پرتو طب نگار گویا | پرتو طب | پرتوطب | PartoTeb | Parto Teb | Ortho Clinical Diagnostics

اهمیت آزمایشات غربالگری سلامت خون از دیدگاه دکتر حاجی بیگی

دسته بندی‌ها
دسته‌ها

فهرست مطالب

اقای دکتر بشیر حاجی بیگی معاون توسعه و منابع سازمان انتقال خون روز سه شنبه 24 مرداد ماه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بسیاری از موارد، نتایج مثبت اولیه بر روی نمونه های خون های اهدایی کاذب است و نشانی بر وجود عفونت در خون اهداکننده نیست که به آن «مثبت کاذب» می گویند.
اهداکنندگان قبل از اهدای خون،‌ تحت آزمایشات غربالگری از نظر سلامت خون قرار می گیرند. در صورت مشاهده عفونت در خون حتی اگر این عفونت برای سال های قبل بوده باشد و فرد در زمان اهدا سالم باشد، ممکن است نتیجه آزمایش به اصطلاح مثبت کاذب شود. در این شرایط فرد،‌ طبق قوانین سازمان انتقال خون و به عنوان یک احتیاط ایمنی برای دریافت کنندگان خون، برای همیشه از اهدای خون معاف می شود. 
وی ادامه داد: نتیجه مثبت کاذب در آزمایش های غربالگری، به آن معنا است که نتیجه آزمایش غربالگری اولیه فرد مورد آزمایش، “واکنش پذیر” بوده اما نتیجه آزمایش های دقیق تر بعدی منفی بوده است.
دکتر حاجی بیگی تصریح کرد: آزمایش «مثبت کاذب» به معنای اشتباه در انجام آزمایش نیست و در عین حال دلیل بر وجود بیماری در فرد هم نیست و بنا به نتایج آزمایش های تکمیلی انجام شده، فرد مورد نظر از این لحاظ سالم است. اما با این وجود مطابق قوانین سازمان انتقال خون، خون اهداکننده با نتیجه آزمایش «مثبت کاذب» را  نمی توان به بیماران تزریق کرد، حتی اگر نتیجه آزمایش های بعدی منفی باشد.
وی اعلام کرد: وظیفه سازمان انتقال خون اطمینان از تامین خون سالم برای تمام بیماران است و بهترین استاندارد ایمنی زمانی به دست می آید که اهداکنندگانی که همیشه نتیجه آزمایش های آنها از نظر وجود عفونت ها منفی بوده است، مورد پذیرش قرار گیرند؛ بنابراین، به عنوان یک احتیاط ایمنی برای بیماران دریافت کننده خون، اهداکنندگان با نتایج آزمایش مثبت کاذب گرچه بیمار نیستند ولی برای همیشه از اهدای خون معاف می شوند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به سیستم غربالگری دقیق این سازمان گفت: با دقت و تلاش بی وقفه توانسته‌ایم سالم ترین خون و فرآورده آن را برای بیماران تامین کنیم و برای تضمین سلامت خون از استانداردهای بسیار بالایی تبعیت می کنیم.

اشتراک گذاری

نظر دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *